Lubitsa Styling - STYLE FOR REAL PEOPLE

Hovorí sa, že biznis je autentický vtedy, ak vznikne z potreby samotného podnikateľa. Rovnako je to aj v prípade Lubitsa Styling, kedy zakladateľka Ľubica prešla transformáciou vlastného zovňajška, ktorý jej pomohol k osobnému rozvoju. Prečítajte si jej príbeh.

 

Ako profesionálna stylistka pôsobíte už niekoľko rokov. Vidíte v spoločnosti posun v tom, ako je móda vnímaná?

Samozrejme! Napríklad našu firmu Lubitsa Styling som zakladala v dobe, kedy povolanie stylista prakticky neexistovalo. Dnes máme niekoľko stálych klientov na personal aj komerčný styling a mnohých "jednorázových" zvedavcov. V spoločnosti rastie chuť po profesionálnych službách, čo je dobré znamenie v akomkoľvek odvetví.

Ak chceme hovoriť konkrétne o vývoji módy, ten je úzko spätý s našim národným DNA, ktoré je nastavené na prijímanie toho, čo trh ponúka, takže nás viac ovplyvňuje ponuka ako dopyt. Málokto má čas a chuť vyhľadávať, čo by reálne chcel a potreboval. Väčšina prijíma to, čo nájde v bežne dostupných obchodoch. Moc, ktorú majú obchodníci na vkus nášho národa je ohromná! Potom tu máme talentovaných návrhárov, ktorí sú zvyknutí vo svojej tvorbe voliť medzi umením a módou do každodenného života. Ich možnosť ovplyvňovať vkus spoločnosti si uvedomujem od samého začiatku svojej kariéry, a preto som s nimi neustále v kontakte. Dnes ma teší pohľad na kolekcie, v ktorých sa čoraz častejšie objavujú materiály a strihy vhodné do života "real people".

 

Transformácia zovňajšku má podľa mnohých ľudí veľký vplyv na to, ako sa človek cíti a ako vystupuje. Ktoré oblasti života dokáže oblečenie ovplyvniť najviac?

Verte – neverte, ale úplne všetky, čoho dôkazom je rôznorodosť dôvodov, s ktorými prichádzajú ku nám klienti za cieľom prepracovať svoj šatník. V súvislosti s touto otázkou rada používam výrok Marka Twaina : Nahí ľudia majú malý, alebo žiaden vplyv na spoločnosť.

 

Medzi svoje služby radíte aj styling pre firmy a zoznam vašich referencií je skutočne pestrý. Prečo je podľa vás dôležitá pánska móda aj v biznis prostredí?

Biznis bol až do 80. rokov 20. storočia hlavne mužskou parketou. Obchod a financie si sami vytvorili svet, v ktorom obleky hrali svoju rolu podľa jasných pravidiel. S mojimi klientmi sa rada rozprávam práve o pravidlách fenoménu "power dressing", ktorý spopularizoval John T. Molloy v knihe Dress for Success (1975). Zovňajšok bol vizitkou. Zovňajšok bol zbraňou. Zovňajšok bol jasným komunikačným nástrojom. A napriek tomu, že vizitkou sa dnes stal profil na sociálnych sieťach a zbraňou nelimitovaný egoizmus, oblečenie stále plní úlohu komunikačného nástroja. Nezbavíme sa ho. :-)

Lubitsa Styling počas prezentácie

 

Akým chybám by sa muži mali vyhnúť pri dodržiavaní pracovného dress kódu?

Toto je veľmi obsiahla téma, ktorú treba začať zmienkou o tom, že pracovné dress kódy sú dnes vo väčšine firiem na Slovensku akýmisi hybridmi pravidiel, ktoré si každý interpretuje po svojom. Z časti je toho príčinou doby, ktorá praje technológiám, a preto sa firemné kultúry fokusujú na e- komunikáciu.

Je otázne, ako dlho tento trend bude trvať v našich končinách, nakoľko analýzy OECD upozorňujú na nutnosť obnoviť ľudský potenciál, teda kognitívne schopnosti a medziľudskú interakciu. Tá sa dokáže prejaviť napríklad aj tým, že pochválite kolegu za to, ako mu sadne oblek, ktorý nie je o dve čísla väčší, alebo svojho zamestnanca vezmete bokom a vysvetlíte mu, že keď má k oblekovým nohaviciam oblečené štandardné krátke ponožky, v sede mu je vidieť obnaženú nohu, ktorá priťahuje vnímanie protisediaceho a narúša jeho koncentráciu na predmet stretnutia.

 

Čím môže byť klasická pánska košeľa výnimočná?

Najprv vám poviem, čím zaručene nemôže byť zaujímavá – trojitým farebným golierom a kontrastným štepovaním gombíkových dierok. Pánska košeľa bola pôvodne spodným odevom, takou mužskou podprsenkou. Paralela medzi týmito dvoma kúskami naozaj existuje a týka sa práve výnimočnosti strihovo dobre sadnúť. Tak ako podprsenka nemá dusiť nositeľku po obvode, tak nemá dusiť košeľa nositeľa pri zapnutí vrchného gombíku.

 

Venujete sa tiež stylingu pre profesionálne fotenia a videoprodukciu. Aké sú rozdiely medzi stylingom na kameru a výberom kúskov do bežného života?

Komerčný styling môže klamať, ten do bežného života nie. Na foteniach môžete oblečenie vyštipcovať a použiť overené stylistické triky, ako častokrát prispôsobiť telo oblečeniu.

Pri videoprodukcii, teda tam, kde sú protagonisti v pohybe, musíte byť v pozore pri výbere vzorov, ktoré nie sú vhodné na kameru a musíte zredukovať objem, ktorý kamera naozaj pridáva. Na rozdiel od toho, pri stylingu do bežného života, prispôsobujete výlučne oblečenie telu. Nehovorím, že pri tom nepoužívame stylistické triky, ale to je trochu iná mágia.

Fotenie biznis portrétov

 

Na čo sa pri výbere oblečenia pre klientov sústredíte najviac? Odrazí sa materiál, strih alebo kvalita spracovania na finálnom vzhľade?

Pri práci s obrazom človeka treba myslieť na to, aby nebol jeho vzhľad vytrhnutý z reality jeho vlastného života. To je to, čomu sa hovorí autentickosť. Mať na sebe oblek ušitý na zákazku za dva a pol tisíc je vám k ničomu, pokiaľ v ňom nesadnete do Bentley a neodveziete sa do vašej kancelárie prerátať si stotisícové mesačné tržby. Áno, je to trochu nadnesené, ale dať za oblečenie majland nemá zmysel, pokiaľ na to nemáte.

Dobre sediace oblečenie pre muža.

Takže, keď racionálne s klientom zhodnotíme, v akom rozpočte sa budeme pri tvorbe jeho šatníka pohybovať, môžeme sa nechať viesť schémou priorít, ktorá nikdy pri výbere kúskov nesklame, nech je vaša ekonomická situácia akákoľvek: FIT – FABRIC – STYLE. Ako to sedí, z akého materiálu to je, aký štýl to reflektuje.

 

Čo vás práca fashion kouča naučila?

Že móda je dôležitá, ale ľudia, ktorí ju nosia sú dôležitejší. V priamom aj prenesenom slova zmysle. “Nacápať” na človeka oblečenie podľa svojich predstáv bez rešpektovania jeho proporcií, prirodzených kvalít a povahy je možné, len ak robíte shooting s modelom za cieľom kreatívneho stylingu.

 

Ak by ste našim čitateľom mohli poradiť jednu vec, ktorá im pomôže vylepšiť osobný štýl, aká by to bola?

Nepriväzujte samých seba k jednému štýlu. Je to asi taká škoda, ako keby ste desiatky rokov jedli stále to isté jedlo.

Ak sa chcete dozvedieť viac inšpirácií, sledujte @lubitsastyling na instagrame.